My New Life

E-Kamus-Malaysia

Thursday, August 10, 2006

SwissCash

Assalamualaikum,

Ada diantara bakal pelabur saya yang menanyakan darihal perkara ini, memang saya pernah berminat untuk menyertainya suatu masa dahulu dan membuat kajian berkenaan dengannya.. Saya jumpa laman web satu grup dream kaya yang mana antara lain mempromosikan pelaburan di SwissCash.. saya telah join forum dan jawapan yang diterima amat menyedihkan saya malah saya diperli dan dimarahi pulak.

Hujjah mereka untuk menghalalkan (pertanyaan pertama saya sebagai Muslim sebelum melabur ialah "halal ke pelaburan nih?" Dan jawapan yang saya terima ialah, ustaz tu masuk, ustaz ni masuk , ramai yang dah masuk (masa tu laman tu ada 5ribu lebih ahli) malah adminnya mendakwa Bekas Pengarah JAKIM pun join. Inikah hujjah yang mereka guna? Apa yang pasti, mereka tak tahu ke mana duit mereka dilaburkan...

Pendek cerita jer lah.. Saya mendapat satu kajian yang dilakukan oleh seorang pakar kewangan Islam yang bertugas di RHB bank, ustaz Zaharuddin. Berikut pendapat dan hasil kajiannya:

"Saya dah check dan jawapannya adalah ia adalah pelaburan Riba yang majoritinya haram dan diurus secara tidak Islam secara keseluruhan. Ia menggunakan kebanyakan International Commodity Trade bagi mengaut keuntungan..ia melaburkan duit menggunakan instrumen-intstrumen yang terlibat dengan riba. Antara instrumen yang digunakan adalah :-

a) Hedging : Ia tidak dilakukan menurut syarat yang ditetapkan syara',

b) Forex : Ia juga dibuat tidak memenuhi syarat "yadan di yadin" atau "on the spot basis" yang disebut oleh Nabi Muhammad SAW.

c) SWAP (ia juga haram kerana contractnya melibatkan pertukaran matawang secara bertangguh, ia adalah riba nasiah).

d) Options : Ia juga instrumen konvensional yang diharamkan kerana ia dianggap jual beli hutang dengan hutang yang diharamkan, Ia juga terlibat dalam jual beli pada masa hadapan yang tidak sah menurut syara'.

e) Futures ; ia juga diharamkan oleh OIC International Fiqh Academy.

f) Guaranteed Capital : Ia tidak sah menurut 4 mazhab dalam pelaburan islam yang dikenali sebagai Mudarabah dan Musyarakah. Tapi swiss cash menggunakan kerana ia bukanlah pelaburan yang diurus menurut Shariah. pastinya kontrak batal menurut 4 maazhab dan segala keuntungan adalah tidak sah.

g) Guaranteed Fixed Return : Ia tidak ubah seperti Fixed Deposit yang diharamkan oileh Islam kerana Riba. Nabi SAW menybut : Al-Gunm Bi al-Gurmu ( profit is by taking risk). Fixed return jenis pelaburan ini adalah bertentangan dgn hadith tadi.

h) Equity dan commodities : kebanyakkannya terlibat dgn gambling elements.

i) Companies : Investmentnya dalam company juga tidak diketahui apa jenis compnay yang dilabur..dan adakah ianya diluluskan oleh Dow Jones Islamic.

Kesimpulannya, tiada satu pun yang dibuat dan diurus tadbir secara Islamic. semua terlibat riba dan gambling...maka semua untungya juga riba, tidak halal satu sen pun walaupun pulangan lumayan tetapi ia adalah haram , HARAM DAN HARAM...MANIS DI DUNIA, PAHIT DI BARZAKH DAN AKHIRAT."

Majoriti keputusan di atas adalah menurut keputusan Majlis Penasihat Shariah oleh Accounting & Auditing Organization For Islamic Institutions atau OIC Interntional Fiqh Academy (Majma Fiqh Islami) yang dianggotai oleh ahli-ahli pakar . Antara ahli Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Dr. Nazih Hammad, Syeikh Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Ya'quby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi

0 Comments:

Post a Comment

<< Home